Vår kundservice är tillgänglig på 0774 - 41 42 00 helgfri mån - tors 13.00 - 16.00. De flesta av våra kunder väljer att kontakta oss direkt när vi öppnar, har du möjlighet så försök gärna lite senare under våra öppettider, då brukar det vara lättare att komma fram.
Övrig tid hänvisar vi till vår Chatbot Nora som du hittar under "Chatta" längst ner till höger på sidan,
Mina Sidor alt. kundservice@nordionenergi.se
Eventuella besök till kundtjänst ska alltid bokas i förväg, vi har ingen öppen mottagning.
Gaslukt, 0774 - 41 42 00, dygnet runt årets alla dagar
Om du ska flytta in eller ut från en anläggning med gas i vårt gasnät ber vi dig att först fylla i ett av nedan formulär.
Vår Kundservice kommer sedan att genomföra flytten. Du får ett bekräftelsebrev när flytten är genomförd.
Flytt ska anmälas till oss senast 30 dagar innan datum för ägarbyte/kontraktsavslut hos din fastighetsägare.
Vår kundservice får för närvarande mycket frågor om hur man som privatkund kan byta gashandelsaktör och vad man ska tänka på. Som gasnätsaktör får vi på Weum Gas av legala skäl inte ge några råd kring ditt gashandelsavtal. Dock hänvisar vi gärna till nedan länk som tar dig till Konsumenternas Energimarknadsbyrå. De ger oberoende vägledning och information om hur gas, el och fjärrvärmemarknaden i Sverige fungerar samt en sammanställning över de gashandelsaktörer som finns och hur du kontaktar dem.
DIn mätarställning lämnar du enklast genom att logga in på mina sidor Öppnas i nytt fönster., alternativt skicka ett mail till kundservice@nordionenergi.se, ange mätarställningen, ditt Mätar-ID (som börjar på bokstaven G) samt vilket datum avläsningen gjordes.
Exempel:
012345
G133941
1/11 2018
Ja. Du väljer själv hur du vill betala din faktura. Alla våra betalningsalternativ samt hur du ändrar till dessa hittar du HÄR
Om du inte betalar din faktura i tid kan det leda till extra kostnader för dig och i värsta fall att din gas stängs av. Vi skickar vanligtvis en påminnelse till dig, men flera försenade fakturor kan göra att skulden skickas direkt till inkasso. Vi samarbetar med Intrum som skickar ut våra inkassokrav på uppdrag av oss.
Betalning sker till vårt bankgiro 805-1450
Ja din förbrukning föregående period kan du se. Vill du se din förbrukning över längre tid, hittar du detta under mina sidor.
HÄR kan du hitta en sammanställning med förklaringar på de delar som utgör din gasnätsfaktura.
När du avslutar ett abonnemang hos Weum Gas AB får du en slutfaktura för perioden fram till den dag du angivit som utflyttsdag till oss.
Överst på första sidan på fakturan står det angivet slutfaktura och på sidan 2 på fakturan kan du se vilken period din faktura avser. Slutfakturan är den sista faktura du kommer få från Weum Gas gällande gasnätsavgifter för anläggningen på den adressen.
Kontakta någon på marknadsavdelningen eller skicka ett mail till kundservice@nordionenergi.se, så hjälper vi dig vidare.
Du som planerar att gräva, schakta eller spränga ska i första hand gå in på www.ledningskollen.se Länk till annan webbplats. och rita in det aktuella området på en karta. Det skickas då en automatisk förfrågan till alla ledningsägare som har angett att de har ledningar i det aktuella området. Därefter sker kontakt med de berörda ledningsägarna för ledningsanvisning. Att använda sig av ledningskollen.se är gratis.
Weum erbjuder inga serviceavtal eller felavhjälpning. Vi hänvisar till gasbehöriga installatörer eller panntillverkare. En lista över dessa kan du hitta HÄR Pdf, 313.7 kB.
Avbrott i gasnätet händer väldigt sällan, då alla våra ledningar är nedgrävda i marken, men skulle olyckan vara framme kan du få SMS om avbrottet. Lämna dina kontaktuppgifter genom att skicka ett mail till kundservice@nordionenergi.se. Se också vår hemsida för senaste information.
Om din mätare visar förbrukad volym gas i kubikmeter (m3) så måste du först räkna om dina kubikmeter till normalkubikmeter (Nm3). Detta gör du genom att multiplicera din förbrukning med den korrigeringsfaktor som är angiven på alla dina gasnätsfakturor. Värdet du får fram ska sedan multipliceras med aktuellt värmevärde, vilket uppdateras månadsvis. Du hittar aktuellt värmevärde här
Kontakta oss så fort du vet när du tänker flytta, men senast 30 dagar innan du faktiskt flyttar. Det underlättar för oss om du vet vem som kommer att flytta in. Kontaktuppgifter hittar du här.
Senast 30 dagar innan du flyttar.
När du avslutar ett abonnemang hos Weum Gas AB får du en slutfaktura för perioden fram till den dag du angivit som utflyttsdag till oss.
Överst på första sidan på fakturan står det angivet slutfaktura och på sidan 2 på fakturan kan du se vilken period din faktura avser. Slutfakturan är den sista faktura du kommer få från Weum Gas gällande gasnätsavgifter för anläggningen på den adressen.
Ring eller maila oss! Kundservice har öppet helgfri mån - tors 13.00 - 16.00.
Telefon: 0774-41 42 00
E-postadress: kundservice@nordionenergi.se
Du kan läsa om hur vi hanterar kunduppgifter i vår integritetspolicy som du hittar här Pdf, 97.4 kB, öppnas i nytt fönster.
För att du ska kunna få gas har du egentligen två olika avtal: ett för gasnät och ett för gashandel. Gasnätet är ledningarna som transporterar gasen hem till dig. Gashandel är den gas som fraktas i ledningarna, och som du sedan använder när du till exempel värmer ditt hus eller använder din gasspis.
Vem som äger ditt gasnät kan du inte bestämma själv, det beror på var du bor. Just eftersom du inte kan bestämma själv, kontrolleras vi som gasnätsbolag av Energimarknadsinspektionen som reglerar vilka priser som nätbolagen får ta ut.
Gashandeln – alltså vem du köper gasen av, kan du däremot välja helt själv. Väljer du inget, får du automatiskt en anvisningsleverantör. Weum Gas AB är endast ett gasnätsbolag.
Om du flyttar till en adress i Weum Gas nätområde och inte gör ett aktivt val av gashandelsföretag, blir du anvisad ett gashandelsföretag av oss. I vårt nätområde är E.ON Energilösningar anvisad gashandelsföretag och du kommer att få ett anvisningspris från dem tills du väljer att teckna ett avtal. Vi rekommenderar alltid att du som kund aktivt väljer en gashandelsaktör.