Hållbara och blomstrande affärer på Solgården

Alexander Wallin, personal och driftansvarig t.v. och Jens Wallin, säljare t.h.

Fakta Solgården

VI TRÄFFAR: Jens Wallin, säljare och Alexander Wallin, personal och driftansvarig.
PERSONALSTYRKA: Ca 16 helårsanställda och 10 säsongsanställda.
SPECIALITET: Mårbackapelargon. Även en av Sveriges största importör av Calluna (ljung)
GASAPPLIKATIONER: Två biogasdrivna gaspannor som värmer upp växthus och lokaler.
STORLEK PÅ VÄXTYTOR: Totalt 40 000m2 odlingsyta varav ca 30 000m2 i växthus och resten på friland. Arrenderar även 8 000m2 växtyta inomhus i Höllviken

Om du sett att ljungen eller höststjärnorna kommit till din lokala livsmedelsaffär eller trädgårdsmästare är chansen stor att dessa kommer från Solgården utanför Trelleborg. Med en stor variation av olika växter för varje säsong blomstrar affärerna för familjeföretaget som får sina tiotusentals växter att växa med hjälp av värmen från förnyelsebar biogas.

Den verksamhet som i slutet av 50-talet började som en tulpanodling har nu nästan tiodubblats och gjort att Solgården blivit en betydande växtodlare i Sverige. Platsen då som nu är byn Snarringe utanför Trelleborg där det numera odlas en mängd olika odlingskulturer som distribueras till dagligvaruhandeln och olika trädgårdsmästare. Vi visas runt i de färgsprakande växthusen av Jens och Alexander Wallin, fjärde generationens odlare som med stolthet successivt håller på att ta över efter Håkan och Jeanette Wallin. Jens Wallin, säljare på Solgården om att ta över och hur odlingssäsongen förändrats genom åren:

- För oss är det en stor ära att kunna utveckla och förvalta något som varit i familjen i så många år. När det gäller säsongerna på Solgården så har dessa förändrats en hel del de senaste åren. Förr skulle vi haft fullt med julstjärnor vid denna tid vilket också gjort att vi stått med 20 000m2 tomma växtytor efter att dessa lämnat oss. Detta i kombination med att marknaden inte efterfrågar mycket de kommande månaderna gjorde att vi dragit ner mängden julstjärnor och hittat andra växter som täcker upp januari och februari månad.

Som besökare slås över hur många funktioner som är automatiserade i växthusen. Exempelvis kommer växter körande på rullband för att placeras ut i sina odlingsbäddar. Bevattningen görs i ett slutet system där bäddarna fylls upp med vatten och näring och det växterna inte suger upp går tillbaka till en returvattentank. Solgården tar också tillvara på det regnvatten som faller på växthusens tak och samlar upp detta i tre regnvattenbassänger utomhus.

Biogas, en del av att säkra Solgårdens framtid

Solgården är verksamma i en bransch där marknaden ställer alltmer höga krav på hållbarhet och aktiva miljöval. Alexander Wallin, personal och driftansvarig på Solgården om hållbarhet, kraven och valet av biogas:

- Jag ser hållbarhet som två saker, antigen en hållbar produkt eller att man gör hållbara val för miljön. För 15 år sedan blev vi de första i Sverige som började använda vulkanisk sten i torven på våra plantor som ger dem en högre kvalitet och förlänger deras hållbarhet. Gällande hållbara miljöval har vi valt biogas och köper miljömärkt el till våra anläggningar. Valet att ha gas gjorde det också bekvämt för oss utifrån drift och skötsel. Beträffande kraven på oss så behöver även vi som mindre leverantörer vissa miljöcertifikat för att kunna prata med landets större dagligvarukoncerner. Eftersom vi vet att dagen kommer då ytterligare krav kommer så gör vi aktiva val och investeringar redan nu för att vara väl förberedda.

Solgårdens unika innerkruka gjord av 100% återvunnen plast

Krukan i återvunnen plast blev en symbol för kvalitet

”Mårbackan”, svarar Jens och Alexander samstämmigt när vi frågar vilken växt de är mest stolta över. Alexander förklarar varför Mårbackapelargonen som funnits i sortimentet i över 15 år är ett självklart val:

- Vi levererar mycket Mårbacka och den har uppskattats av våra kunder i många år. Personligen tycker jag att den är den bästa på marknaden och att den håller toppkvalitet. Sen är det givetvis så att alla växter som kommer i en Solgården-kruka ska ge kunden en trygghet i att de håller en hög kvalitet och har en lång livslängd.

Just krukorna togs fram för ett antal år sedan och är unika eftersom de är tillverkade av 100% återvunnen plast, detta för att minska användningen av den svarta plasten som traditionellt använts till innerkrukor hos odlare. Utöver detta är Solgården stolta över sin produktkvalitet och tänker att det blir lättare att skapa en efterfrågan bland kunderna ifall det tydligt syns var växten kommer ifrån. Förutom företagets logotype syns även ”Från Sverige”-märkningen på krukan. Alexander om märkningen:
-”Från Sverige” tycker jag är tydlig och hjälper konsumenten att ta beslut när de är ute och handlar oavsett om det är blommor eller kött. Symbolerna har ett värde i att konsumenten kan vara säker på att leverantörerna uppfyller hållbarhetskrav och att deras personal omfattas av kollektivavtal.

På Solgårdens 10 000m2 stora frilandsytor odlas perenner och olika växtarrangemang

Rustar upp husen och använder magkänslan för att hitta trenderna

Våren 2021 blev dramatisk för Solgården där ett större växthus brann ner och en tromb slog sönder odlingsbäddar i huset intill. Lyckligtvis kom ingen människa till skada och de skadorna kunde begränsas till det eldhärjade växthuset. Idag pågår en febril verksamhet för att både bygga upp ett nytt hus på platsen för det gamla samtidigt som man också renoverar ett antal äldre växthus, Jens:
-Det är verkligen en jätteinvestering vi gör. Renoveringen görs mycket för att det är så stor skillnad i klimat mellan våra äldre och nyare växthus där vi vill att alla hus ska ha samma goda kvalitet. Ett bra klimat i ett växthus är egentligen rätt enkelt, trivs inte vi där trivs inte plantorna där heller.

Vi stannar slutligen till utomhus på frilandsytan där vissa av Solgårdens egenkomponerade växtarrangemang odlas. Jens och Alexander om trenderna i branschen:

- Vi i personalen tar fram och testar en del idéer. Vi märker att det blir mer och mer intressant för våra kunder att köpa färdiga arrangemang även om det är dyrare. Nu jobbar vi med att ta fram höstarrangemang med ljung och andra höstfina växter, säger Jens.

- Blomsterfrämjandet har också en stor del i trendsättningen då de varje år utser exempelvis årets perenn eller årets Pelargon, vilket sätter en trend omedelbart. Även tv-program och sociala medier påverkar också där exempelvis vissa dahliasorter kan explodera i popularitet, avslutar Alexander.

Vad som blir kommande växttrend återstår att se, klart är att den mycket väl kan sättas av Solgården som med både gedigen erfarenhet och nytänkande kan blicka framåt mot en ljus och mer hållbar framtid.

Intresserad av en hållbar och leveranssäker energikälla till ditt företag eller villa?
Kontakta vår kundservice på 0774 - 41 42 00 eller kundservice@nordionenergi.se för mer information om hur du kan ansluta dig till gasnätet.

Tack kära kunder!

Förutom det företag du precis läst om i ovan artikel är även nedan kunder anslutna till Weums gasnät och har därmed också gjort ett aktivt val för att göra gott för miljön. Läs om deras unika historia genom att klicka på respektive bild.

Våra ledningar förser hem, företag och verksamheter i sydvästra Sverige med bekymmersfri, driftssäker och kostnadseffektiv energi som har god miljöprofil.

 

Weum Gas AB
556015-9492
Box 362, 201 23 Malmö
Besöksadress Riggaregatan 57
Fakturaadress: invoice@weum.se

0774-41 42 00 se Kundservice för öppettider, kundservice@weum.se

© Weum Gas AB 2019