Fakturafrågor
Var kan jag lämna min mätarställning?
Din mätarställning lämnar du enklast genom att logga in på mina sidor Öppnas i nytt fönster., alternativt skicka ett mail till kundservice@nordionenergi.se, ange mätarställningen, ditt Mätar-ID (som börjar på bokstaven G) samt vilket datum avläsningen gjordes.
Exempel:
012345
G133941
1/11 2018
Kan jag få min faktura på annat sätt än papper?
Ja. Du väljer själv hur du vill betala din faktura. Alla våra betalningsalternativ samt hur du ändrar till dessa hittar du HÄR
Vad händer om jag inte betalar i tid?
Om du inte betalar din faktura i tid kan det leda till extra kostnader för dig och i värsta fall att din gas stängs av. Vi skickar vanligtvis en påminnelse till dig, men flera försenade fakturor kan göra att skulden skickas direkt till inkasso. Vi samarbetar med Intrum som skickar ut våra inkassokrav på uppdrag av oss.
Till vilket konto ska jag betala min faktura?
Betalning sker till vårt bankgiro 805-1450
Kan jag se min gasförbrukning på fakturan?
Ja din förbrukning föregående period kan du se. Vill du se din förbrukning över längre tid, hittar du detta under mina sidor.
Varför har jag fått en faktura trots att jag flyttat ut?
När du avslutar ett abonnemang hos Weum Gas AB får du en slutfaktura för perioden fram till den dag du angivit som utflyttsdag till oss.
Överst på första sidan på fakturan står det angivet slutfaktura och på sidan 2 på fakturan kan du se vilken period din faktura avser. Slutfakturan är den sista faktura du kommer få från Weum Gas gällande gasnätsavgifter för anläggningen på den adressen.
Gasnätet
Hur ansluter jag mig till gasnätet?
Din mätarställning lämnar du enklast genom att logga in på mina sidor Öppnas i nytt fönster., alternativt skicka ett mail till kundservice@nordionenergi.se, ange mätarställningen, ditt Mätar-ID (som börjar på bokstaven G) samt vilket datum avläsningen gjordes.
Exempel:
012345
G133941
1/11 2018
Jag ska gräva på min tomt. Var går gasledningen?
Kontakta någon på marknadsavdelningen eller skicka ett mail till kundservice@nordionenergi.se, så hjälper vi dig vidare.
Jag har problem med min gaspanna. Vart vänder jag mig?
Du som planerar att gräva, schakta eller spränga ska i första hand gå in på www.ledningskollen.se Länk till annan webbplats. och rita in det aktuella området på en karta. Det skickas då en automatisk förfrågan till alla ledningsägare som har angett att de har ledningar i det aktuella området. Därefter sker kontakt med de berörda ledningsägarna för ledningsanvisning. Att använda sig av ledningskollen.se är gratis.
Till vilket konto ska jag betala min faktura?
Weum erbjuder inga serviceavtal eller felavhjälpning. Vi hänvisar till gasbehöriga installatörer eller panntillverkare. En lista över dessa kan du hitta HÄR (pdf) pdf, 71.8 kB, öppnas i nytt fönster.
Kan jag få information om avbrott via SMS?
Avbrott i gasnätet händer väldigt sällan, då alla våra ledningar är nedgrävda i marken, men skulle olyckan vara framme kan du få SMS om avbrottet. Lämna dina kontaktuppgifter genom att skicka ett mail till kundservice@nordionenergi.se. Se också vår hemsida för senaste information.
Hur räknar jag ut min gasanvändning i kWh?
Om din mätare visar förbrukad volym gas i kubikmeter (m3) så måste du först räkna om dina kubikmeter till normalkubikmeter (Nm3). Detta gör du genom att multiplicera din förbrukning med den korrigeringsfaktor som är angiven på alla dina gasnätsfakturor. Värdet du får fram ska sedan multipliceras med aktuellt värmevärde, vilket uppdateras månadsvis. Du hittar aktuellt värmevärde här
Flytta
Jag flyttar snart ut ur en lägenhet/lokal. Vad behöver jag göra?
Kontakta oss så fort du vet när du tänker flytta, men senast 30 dagar innan du faktiskt flyttar. Det underlättar för oss om du vet vem som kommer att flytta in. Kontaktuppgifter hittar du här.
Hur lång tid innan jag ska flytta behöver jag meddela Weum?
Senast 30 dagar innan du flyttar.
Varför har jag fått en faktura trots att jag flyttat ut?
När du avslutar ett abonnemang hos Weum Gas AB får du en slutfaktura för perioden fram till den dag du angivit som utflyttsdag till oss.
Överst på första sidan på fakturan står det angivet slutfaktura och på sidan 2 på fakturan kan du se vilken period din faktura avser. Slutfakturan är den sista faktura du kommer få från Weum Gas gällande gasnätsavgifter för anläggningen på den adressen.
Övriga frågor
Hur kommer jag i kontakt med Weum?
Ring eller maila oss! Kundservice har öppet helgfri mån - tors 13.00 - 16.00.
Telefon: 0774-41 42 00
E-postadress: kundservice@nordionenergi.se
Vad är skillnaden mellan gasnät och gashandelsavtal?
För att du ska kunna få gas har du egentligen två olika avtal: ett för gasnät och ett för gashandel. Gasnätet är ledningarna som transporterar gasen hem till dig. Gashandel är den gas som fraktas i ledningarna, och som du sedan använder när du till exempel värmer ditt hus eller använder din gasspis.
Vem som äger ditt gasnät kan du inte bestämma själv, det beror på var du bor. Just eftersom du inte kan bestämma själv, kontrolleras vi som gasnätsbolag av Energimarknadsinspektionen som reglerar vilka priser som nätbolagen får ta ut.
Gashandeln – alltså vem du köper gasen av, kan du däremot välja helt själv. Väljer du inget, får du automatiskt en anvisningsleverantör. Weum Gas AB är endast ett gasnätsbolag.
Vad händer om jag inte väljer ett gashandelsföretag?
Om du flyttar till en adress i Weum Gas nätområde och inte gör ett aktivt val av gashandelsföretag, blir du anvisad ett gashandelsföretag av oss. I vårt nätområde är E.ON Energilösningar anvisad gashandelsföretag och du kommer att få ett anvisningspris från dem tills du väljer att teckna ett avtal. Vi rekommenderar alltid att du som kund aktivt väljer en gashandelsaktör.
Stänger du av din gaspanna under sommaren?
Om du vill stänga av din panna under sommarmånaderna, vill vi be dig att stänga av själva pannan och inte strömbrytaren. (Se din instruktionsbok om du behöver hjälp med hur man man gör.)
Anledningen är att om strömmen bryts tappar vi kommunikationen med gasmätaren. Detta kan leda till att du får beräknade fakturor istället för korrekta med noll förbrukning.
Du kan alltid lämna din gasmätarställning via Mina sidor eller till Kundservice.
Mejla gärna kundservice@nordionenergi.se
Hur gör jag om jag vill koppla bort min gasspis?
För att ta bort gasspisen behöver du anlita en behörig gasinstallatör som hjälper dig med detta samt skickar en föranmälan till oss om bortkoppling så att informationen registreras i vårt system.
Behöriga installatörer hittar du via den här länken Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Om du bor i en hyresrätt eller bostadsrätt och vill koppla bort din gasspis, kontakta din hyresvärd eller bostadsrättsförening för att få information om vad som gäller.
Mina sidor
Vilken information finns på Mina sidor?
På Mina sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du bland annat följa, jämföra och analysera din energiförbrukning*. Du kan även lämna din mätarställning, uppdatera dina kontaktuppgifter och läsa om aktuella kampanjer och kundreportage.
*Mina sidor är ett visualiseringsverktyg som visar preliminär och uträknad energiförbrukning, dessa värden kan vara marginellt högre eller lägre än den förbrukning du ser på din faktura. Dock är alltid den energiförbrukning du ser på fakturan rätt. Skillnaden är oftast mindre än 1 %.
Instruktion för inloggning och behörigheter
Det är möjligt att skapa flera behörigheter och inloggningar med Mobilt BankID till Mina sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Instruktionen via länken nedan beskriver steg för steg hur man skapar en behörighet.
Som företag måste du först logga in med användarnamn och lösenord för att kunna lägga upp nya behörigheter. Användaren som skapas här får exakt samma behörighet som huvudkontot, alltså ser både förbrukning och fakturor, till skillnad mot användare som skapas under administration -användare, som enbart ser förbrukning.
Här finns en instruktion hur man gör - Länk till instruktion Öppnas i nytt fönster.
Systemgranskning
Vad är systemgranskning?
Systemgranskning är en säkerhetsgranskning av industriinstallationer för att säkerställa att dessa uppfyller gällande normer. Granskningen utförs av auktoriserade systemsgranskare.
Hur går en systemgranskning till?
Vid systemgranskningen granskas dokumentation såsom ritningar och handlingar för den aktuella installationen.
Installationer och besiktningar
Vem kontrollerar att min installation är rätt utförd?
För att uppfylla gällande lagar, förordningar och föreskrifter har vi som distributör skyldighet att utföra besiktning innan driftsättning för att säkerställa att installationen uppfyller gällande krav.
Hur går en besiktning till?
Vid besiktningen kontrolleras att gasledningen är tät och korrekt utförd. Dessutom säkerställs att pannan/brännaren och säkerhetsfunktionerna fungerar som de ska, samt att eventuell avgaskanal är godkänd av kommunen.
Behöver du boka om din besiktning?
Det går bra att kontakta kundservice eller fylla i detta formulär så kontaktar vi dig. Länk till formuläret Öppnas i nytt fönster.
Besiktningsavgift för villor
Weum utför besiktning av kundens anläggningar med viss periodicitet. Se priser för besiktning här "Prislista villa".
Besiktningar företag
Weum har ett lagkrav på sig att besiktiga kundens anläggning med viss periodicitet. Kostnaden för detta debiteras på en separat faktura för företagskunder. Se sidan Nätavgiftsbestämmelser.
Konsumenträtt
Hjälp oss att bli bättre
Vi vill bli bättre och för att vi ska bli så bra som möjligt är det viktigt att du talar om för oss om du inte är nöjd. Du behöver inte vara så formell, det viktigaste är att du ger oss möjlighet att rätta till eventuella fel så snabbt som möjligt.
Kundservice
I första hand ska du kontakta vår kundservice och framföra dina synpunkter eller ditt klagomål. Skicka ett epost meddelande till oss.
Rådgivning
Du kan också få hjälp och rådgivning av andra än Weum Gas, t ex:
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Hos Konsumenternas energimarknadsbyrå, som är en självständig byrå för konsumenter, kan du få råd samt vägledning i frågor som rör gasmarknaden. Länk till Konsumenternas energimarknadsbyrå Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kommunala konsumentvägledare
Hos konsumentvägledaren i din kommun kan du få stöd vid klagomål eller om du råkat i tvist med ett företag. Länk till Konsumentverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
ARN är en statlig myndighet som prövar tvister mellan näringsidkare och konsument. Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. Länk till Allmänna reklamationsnämnden Länk till annan webbplats.
Energimarknadsinspektionen (EI)
EI är tillsynsmyndigheten för gasmarknaden, som du kan kontakta om du synpunkter och klagomål bl a gällande gastariffer, anslutningsavgifter och leveranskvalitet i gasnätet. Länk till Energimarknadsinspektionen Länk till annan webbplats.
Domstol
Du kan också låta pröva en eventuell tvist i allmän domstol (tingsrätt). Du bör dock först ta kontakt med ett ombud, till exempel en advokat, som kan bedöma ditt ärende. Länk till Sveriges Domstolar Länk till annan webbplats.
Dina rättigheter som konsument
Dina rättigheter finns angivna i Allmänna avtalsvillkor. Allmänna avtalsvillkor_konsument (pdf) pdf, 259.2 kB, öppnas i nytt fönster.
Hur hanteras mina personuppgifter?
Weum samlar enbart in den information som är nödvändig för att fullfölja våra åtaganden mot dig som kund. Vi lagrar namn, personnummer, adress och ibland också andra kontaktuppgifter som e-post och telefonnummer. All hantering av personuppgifter sker inom EU av oss eller av företag som vi anlitar för att utföra tjänster åt oss. Personuppgifter kan komma att användas av oss i marknadsföringssyfte. Läs mer på sidan Weums integritetspolicy Öppnas i nytt fönster..