Fakturafrågor
-
Var kan jag lämna min mätarställning?+
DIn mätarställning lämnar du enklast genom att logga in på mina sidor
Öppnas i nytt fönster., alternativt skicka ett mail till kundservice@nordionenergi.se, ange mätarställningen, ditt Mätar-ID (som börjar på bokstaven G) samt vilket datum avläsningen gjordes.
Exempel:
012345
G133941
1/11 2018 -
Kan jag få min faktura på annat sätt än papper?+
Ja. Du väljer själv hur du vill betala din faktura. Alla våra betalningsalternativ samt hur du ändrar till dessa hittar du HÄR
-
Vad händer om jag inte betalar i tid?+
Om du inte betalar din faktura i tid kan det leda till extra kostnader för dig och i värsta fall att din gas stängs av. Vi skickar vanligtvis en påminnelse till dig, men flera försenade fakturor kan göra att skulden skickas direkt till inkasso. Vi samarbetar med Intrum som skickar ut våra inkassokrav på uppdrag av oss.
-
Till vilket konto ska jag betala min faktura?+
Betalning sker till vårt bankgiro 805-1450
-
Kan jag se min gasförbrukning på fakturan?+
Ja din förbrukning föregående period kan du se. Vill du se din förbrukning över längre tid, hittar du detta under mina sidor.
-
Hur tyder jag min faktura?+
HÄR kan du hitta en sammanställning med förklaringar på de delar som utgör din gasnätsfaktura.
-
Varför har jag fått en faktura trots att jag flyttat ut?+
När du avslutar ett abonnemang hos Weum Gas AB får du en slutfaktura för perioden fram till den dag du angivit som utflyttsdag till oss.
Överst på första sidan på fakturan står det angivet slutfaktura och på sidan 2 på fakturan kan du se vilken period din faktura avser. Slutfakturan är den sista faktura du kommer få från Weum Gas gällande gasnätsavgifter för anläggningen på den adressen.
Gasnätet
-
Hur ansluter jag mig till gasnätet?+
Kontakta någon på marknadsavdelningen eller skicka ett mail till kundservice@nordionenergi.se, så hjälper vi dig vidare.
-
Jag ska gräva på min tomt. Var går gasledningen?+
Du som planerar att gräva, schakta eller spränga ska i första hand gå in på www.ledningskollen.se
Länk till annan webbplats. och rita in det aktuella området på en karta. Det skickas då en automatisk förfrågan till alla ledningsägare som har angett att de har ledningar i det aktuella området. Därefter sker kontakt med de berörda ledningsägarna för ledningsanvisning. Att använda sig av ledningskollen.se är gratis.
-
Jag har problem med min gaspanna. Vart vänder jag mig?+
Weum erbjuder inga serviceavtal eller felavhjälpning. Vi hänvisar till gasbehöriga installatörer eller panntillverkare. En lista över dessa kan du hitta HÄR
Pdf, 313.7 kB.
-
Kan jag få information om avbrott via SMS?+
Avbrott i gasnätet händer väldigt sällan, då alla våra ledningar är nedgrävda i marken, men skulle olyckan vara framme kan du få SMS om avbrottet. Lämna dina kontaktuppgifter genom att skicka ett mail till kundservice@nordionenergi.se. Se också vår hemsida för senaste information.
-
Hur räknar jag ut min gasanvändning i kWh?+
Om din mätare visar förbrukad volym gas i kubikmeter (m3) så måste du först räkna om dina kubikmeter till normalkubikmeter (Nm3). Detta gör du genom att multiplicera din förbrukning med den korrigeringsfaktor som är angiven på alla dina gasnätsfakturor. Värdet du får fram ska sedan multipliceras med aktuellt värmevärde, vilket uppdateras månadsvis. Du hittar aktuellt värmevärde här
Flytta
-
Jag flyttar snart ut ur en lägenhet/lokal. Vad behöver jag göra?+
Kontakta oss så fort du vet när du tänker flytta, men senast 30 dagar innan du faktiskt flyttar. Det underlättar för oss om du vet vem som kommer att flytta in. Kontaktuppgifter hittar du här.
-
Hur lång tid innan jag ska flytta behöver jag meddela Weum?+
Senast 30 dagar innan du flyttar.
-
Varför har jag fått en faktura trots att jag flyttat ut?+
När du avslutar ett abonnemang hos Weum Gas AB får du en slutfaktura för perioden fram till den dag du angivit som utflyttsdag till oss.
Överst på första sidan på fakturan står det angivet slutfaktura och på sidan 2 på fakturan kan du se vilken period din faktura avser. Slutfakturan är den sista faktura du kommer få från Weum Gas gällande gasnätsavgifter för anläggningen på den adressen.
Övriga frågor
-
Hur kommer jag i kontakt med Weum?+
Ring eller maila oss! Kundservice har öppet helgfri mån - tors 13.00 - 16.00.
Telefon: 0774-41 42 00
E-postadress: kundservice@nordionenergi.se
-
Vad är skillnaden mellan gasnät och gashandelsavtal?+
För att du ska kunna få gas har du egentligen två olika avtal: ett för gasnät och ett för gashandel. Gasnätet är ledningarna som transporterar gasen hem till dig. Gashandel är den gas som fraktas i ledningarna, och som du sedan använder när du till exempel värmer ditt hus eller använder din gasspis.
Vem som äger ditt gasnät kan du inte bestämma själv, det beror på var du bor. Just eftersom du inte kan bestämma själv, kontrolleras vi som gasnätsbolag av Energimarknadsinspektionen som reglerar vilka priser som nätbolagen får ta ut.
Gashandeln – alltså vem du köper gasen av, kan du däremot välja helt själv. Väljer du inget, får du automatiskt en anvisningsleverantör. Weum Gas AB är endast ett gasnätsbolag.
-
Vad händer om jag inte väljer ett gashandelsföretag?+
Om du flyttar till en adress i Weum Gas nätområde och inte gör ett aktivt val av gashandelsföretag, blir du anvisad ett gashandelsföretag av oss. I vårt nätområde är E.ON Energilösningar anvisad gashandelsföretag och du kommer att få ett anvisningspris från dem tills du väljer att teckna ett avtal. Vi rekommenderar alltid att du som kund aktivt väljer en gashandelsaktör.