Kundservice håller stängt för utbildning den 20 mars

Den 20 mars har kundservice telefonen stängd men det går bra att maila ert ärende till oss på: kundservice@nordionenergi.se. Om du önskar bli uppringd angående ditt ärende, vänligen ange detta som ett önskemål, så kontaktar vi dig så snart som möjligt.

WEUM's logotyp i grönblått

Frågor om din faktura

Nedan har vi sammaställt de faktureringsalternativ vi erbjuder dig som kund samt en förklaring av fakturaspecifikationen

För att se din senaste faktura, gå in på Mina Sidor

Nedan har vi sammaställt de faktureringsalternativ vi erbjuder dig som kund. Läs mer om varje alternativ nedan. Välkommen att höra av dig till oss om du har några frågor

Faktureringsalternativ

Fakturan i din digitala brevlåda (Kivra) eller som pappersfaktura

Har du sedan tidigare registrerat ett konto hos Kivra kommer fakturan att skickas till din digitala brevlåda. Har du inte registrerat ett konto hos Kivra får du en pappersfaktura (om du inte väljer något av alternativen nedan).

För mer information och för att skapa ditt konto på Kivra, besök kivra.se

E-faktura*

E-faktura registrerar du via din Internetbank. Ange Weum Gas AB som betalarmottagare. Om du vid registreringen behöver ange ett betalarnummer är detta detsamma som ditt kundnummer hos oss. Kundnumret hittar du i ditt bekräftelsebrev för ditt gasnätsavtal eller på din faktura.

Faktura via Epost*

Du kan få din faktura skickad som en PDF-fil till din e-postadress.
Kontakta vår Kundservice genom att fylla i detta formulär eller ring oss på 0774- 41 42 00.

EDI-faktura (endast företagkunder)

Är du företagskund och önskar betala med EDI-faktura kontaktar du vår Kundservice genom detta formulär eller mail till kundservice@nordionenergi.se. I ditt mail behöver du ange vilket organisationsnummer det gäller och en GLN-kod. Vi registrerar sedan detta i våra system.


Autogiro*

Samtliga av alternativen här bredvid förutom EDI går att koppla till Autogiro. Vid autogirobetalning regleras fakturabeloppet automatiskt från ditt konto på fakturans förfallodatum.

Autogiro ansöker du enklast genom din internetbank. Om du i vid registreringen på din internetbank behöver ange ett betalarnummer är detta detsamma som ditt kundnummer hos oss. Kundnumret hittar du i ditt bekräftelsebrev för ditt gasnät eller på din faktura.

Vill du hellre fylla i en autogiroanmälan går det att ladda ner en anmälan här Pdf, 959.3 kB.. Skriv ut och skicka in ifylld blankett till:

Weum Gas AB
Box 362
201 23 Malmö

VIll du att vi ska skicka en blankett till dig, kontakta vår Kundservice genom detta formulär alt maila på kundservice@nordionenergi.se eller ring på 0774- 41 42 00.


* Dessa faktureringsalternativ går att få som månadsfaktura, kvartalsfaktura eller faktura varannan månad.

Din fakturaspecifikation

Nedan har vi förklarat de delar som utgör en fakturaspecifikation på en månadsfaktura till en privatkund med en förbrukning på mindre än 32000kWh.

A
Ditt avtalsnummer hos oss på Weum

B
Avser vilken prislista och vilket förbrukningssteg din anläggning tillhör. I detta fall tillhör denna anläggning Villa 1. För att läsa mer om de olika förbrukningsstegen, se prislistan Privat HÄR

C
Värmevärdet är ett värde som beskriver gasens energiinnehåll och uttrycks i kWh/normalkubikmeter. Värmevärdet baseras på gasens sammansättning och kan variera beroende på att värmevärdet i oblandad gas tillåts variera – eller för att gas från olika källor med olika värmevärden blandas. Läs mer eller se ditt områdes värmevärde HÄR.

D
Mätarnumret på din gasmätare.

E, G
Konstanten används för att omvandla differensen mellan mätarställningarna från M3 (kubikmeter) till Nm3 (normalkubik), punkt G. I detta fall
(2282,980-2262,380) x 0,967 = 19,92 Nm3 (G)


F
Visar vilka avläsningar och vilka datum som ligger till grund för debiteringen. "Avläsning" innebär att vi hämtat mätvärdet från din fjärravlästa gasmätare eller registrerat det efter en inkommen avläsning. Om det står "Beräknad" innebär det att vårt system uppskattat avläsningen för detta datum. Beräkningen görs med de senast verkliga avläsningarna som grund.

Om du har en beräknad mätarställning på din faktura så kommer denna att korrigeras/stämmas av i samband med att det inkommer en verklig avläsning. Då stäms förbrukningen som skett i verkligheten av mot den beräknade förbrukning vi fakturerat. Detta innebär att du som kund antingen kan få tillbaka pengar (om den beräknade förbrukningen varit för hög mot verkligheten) eller få betala (om den beräknade förbrukningen varit för låg mot verkligheten).

H
Se förklaringen på punkt C. Läs mer eller se ditt områdes värmevärde HÄR.

I
Den fasta avgiften debiteras med en tolftedel per månad. Redovisas med pris Inklusive moms

J
Besikningsavgiften tillkommer i enighet med MSBs (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) krav på vår verksamhet att besiktiga alla kunders anläggningar med en viss periodicitet. Debiteras med en tolftedel per månad. Redovisas med pris Inklusive moms.

K
Gasöverföringsavgiften debiteras i öre per kWh där antal debiterade kWh fås genom att multiplicera förbrukningen i NM3 (se punkt G) med värmevärdet (se punkt H). I detta fall har 203kWh förbrukats som sedan multipliceras med gasöverföringsavgiften som gäller för den aktuella anläggningens prislista och förbrukningssteg (se punkt B). Prislistan i dess helhet hittar du HÄR.


Adress

Weum Gas AB

Box 362, 201 23 Malmö

Riggaregatan 57

 

Kontaktuppgifter

Växel: 010-178 84 00

Kundservice: 0774-41 42 00

Fakturaadress: invoice.weum@nordionenergi.se